Communicatie tussen voertuig, laadpaal en backoffice – steeds uitdagender en belangrijker

DEKRA test interoperabiliteit laadinfrastructuur in meest complete testlab ter wereld

13 sep 2021

DEKRA beschikt over het meest complete testlab voor het testen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen ter wereld. In het Arnhemse lab wordt onder meer de interoperabiliteit tussen laadpaal en elektrische auto getest. Hoe gaat dat in zijn werk?

Wereldwijd neemt de elektrificatie van voertuigen toe. Zo verschijnen in het straatbeeld steeds meer verschillende typen elektrische auto’s en laadpalen. Om de elektrische voertuigen veilig te laden wordt interoperabiliteit – een correcte communicatie tussen voertuig, laadpaal en backoffice – steeds uitdagender en belangrijker.

Meest complete testlab

Fabrikanten van elektrische auto’s en laadpalen gebruiken verschillende communicatiestandaarden. De belangrijkste standaarden, zoals CharIN (CCS), EV Ready, CHAdeMO, OCPP en ISO 15118, kan DEKRA sinds augustus 2021 testen in zijn lab. Doordat DEKRA ook al regelgevende aspecten op het gebied van veiligheid, elektromagnetische comptabiliteit (EMC) en robuustheid van laadpalen test, kan het lab nu in de volledige breedte van Electric Vehicle Supply Equipment testen.

Simulatie

Wie het Arnhemse testlab bezoekt, valt de aparte sectie voor het laden van elektrische voertuigen op. Centraal in deze ruimte staat een simulator voor laadpalen en elektrische voertuigen. Aan de hand van slimme hard- en software kan de simulator ieder gedrag van laadpalen en elektrische voertuigen simuleren. Ook situaties waarin zaken fout gaan. De testapparatuur is tot veel in staat. Zo kan er worden getest met vloeistof gekoelde laadkabels die laadstromen tot 600 Ampère aankunnen.
De rollen bij het testen van de laadinfrastructuur kunnen ook worden omgedraaid. De elektrische auto kan in het lab worden geparkeerd en de laadpaal wordt dan gesimuleerd.

Extreme weersomstandigheden

Het testen van laadsessies van elektrische voertuigen gebeurt grondig. Test engineers van DEKRA testen de communicatie tussen laadpaal en elektrische auto op meer dan 180 punten. Zo testen de engineers met verschillende vermogens en laadsnelheden. En in een gecontroleerde ruimte wordt beproefd in hoeverre laadsystemen zijn bestand tegen extreme weersomstandigheden. Het testproces neemt gemiddeld een week tijd in beslag.

CharIN teststandaard

ABB is de eerste fabrikant die zijn laadpaal in het DEKRA lab laat testen tegen de vereisten van de CharIN communicatiestandaard. Beide bedrijven zijn lid van de associatie CharIN en ontwikkelen samen met andere leden een teststandaard voor het laden van elektrische voertuigen. Na afloop van de test levert DEKRA een rapport op. Indien de laadpaal voldoet aan de vereisten, dan ontvangt deze de CharIN certificatie.
Meer weten over het testen van het laden van elektrische voertuigen? Neem contact met ons op!