Elektrische auto’s en e-bikes gebruiken in de winter

Accu en koud weer: tips voor een grotere actieradius

16 jan 2023 Future Vehicle & Mobility Services / Automotive

Wie in de winterperiode gebruikmaakt van een elektrische auto of e-bike moet zijn voorbereid op een kortere actieradius dan in de zomer. Koud weer gaat niet alleen ten koste van de accuprestaties, maar vergt ook extra energie, bijvoorbeeld voor het verwarmen van het passagierscompartiment van een elektrische auto. De experts van DEKRA leggen uit hoe de nadelige gevolgen van de koude weersomstandigheden kunnen worden geminimaliseerd.

  • De accuprestaties nemen af door de kou en het extra gebruik van energie voor zaken als de verwarming
  • Een energiezuinige rijstijl is in de winterperiode extra belangrijk
  • Waarschuwing: energie besparen mag nooit ten koste gaan van de veiligheid
“Bij temperaturen rond de +10°C en lager verlopen de fysieke processen binnen de batterijen van elektrische voertuigen veel trager. Dit gaat ten koste van de prestaties van de eenheden voor energieopslag en daarmee de effectieve actieradius”, zegt Andreas Richter, technicus bij het DEKRA Electromobility Competence Center. Volgens diverse onderzoeken vermindert de actieradius van elektrische voertuigen in de winter met gemiddeld 20 tot 30 procent.

Verwarm de elektrische auto voor het opstarten

Het is mogelijk om gebruik te maken van de ingebouwde verwarming van de accu om voor een optimaal temperatuurniveau te zorgen. Dit kost echter veel energie. Hetzelfde geldt voor het verwarmen van het passagierscompartiment van elektrische auto’s. Een (bij voorkeur warme) garage is dan ook goud waard. Daarnaast is het raadzaam om het voertuig 15 minuten voor het opstarten opnieuw met de oplaadpaal te verbinden, zodat de accu wordt voorverwarmd.

Tips voor onderweg

Het is ook mogelijk om energie te besparen door over te schakelen op de recirculatiemodus van de auto als die daarover beschikt, en alleen het gedeelte van het voertuig te verwarmen dat daadwerkelijk wordt gebruikt, zoals de bestuurdersstoel. In de winter valt het daarnaast aan te raden om onderweg gebruik te maken van laadstations als deze beschikbaar zijn. De expert van DEKRA wijst er daarnaast op dat het efficiënter is om een warme batterij op te laden dan een koude.
De rijstijl van de bestuurder biedt verder potentieel voor energiebesparing. Dit is mogelijk door de ecostand te activeren en een stabiele, anticiperende rijstijl te hanteren bij een gemiddelde snelheid. Dit minimaliseert de noodzaak van snel optrekken en hoge snelheden. Korte ritten met langere pauzes verhogen het energieverbruik aanzienlijk, omdat de batterij daarbij afkoelt en opnieuw moet worden verwarmd.
De expert van DEKRA wijst er echter met klem op dat het besparen van energie nooit ten koste mag gaan van de verkeersveiligheid. “Wie de verlichting te laat aanzet of de ventilatie of voorruitverwarming niet inschakelt als de autoruiten zijn beslagen brengt zichzelf en anderen onnodig in gevaar”, benadrukt Richter.

Verwarm bij koud weer de accu van een e-bike voor u de weg opgaat

Ook bezitters van een e-bike doen er goed aan om het in de winter over een andere boeg te gooien. Net als bij elektrische auto’s functioneert de accu van een e-bike het beste als die bij kamertemperatuur wordt opgeladen en kort voor de start wordt gebruikt. Als een e-bike urenlang buiten in de kou wordt geparkeerd, valt het aan te raden om de accu op te slaan in een warmere garage of fietsenkelder. Het opladen zou pas moeten beginnen zodra de batterij tot kamertemperatuur is verwarmd.
Bij ijskoud weer kan een accuhoes eveneens uitkomst bieden. Die kan de batterij langere warm houden en daarmee de actieradius vergroten. Bij langere ritten op koude dagen kan het van pas komen om een oplader bij de hand te hebben.
Als een e-bike in het koude seizoen in de winterslaap gaat, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de oplader niet permanent aangesloten blijft. De batterij kan het beste bewaard worden bij een temperatuur van 10 tot 20°C en een oplaadniveau van 30 tot 60 procent.