Unieke opleiding Ultrasoon Inspecteur Railinfra volgens EN 16729

Unieke opleiding Ultrasoon Inspecteur Railinfra volgens EN 16729

18 feb 2020

Twee jaar geleden is in een norm vastgelegd hoe spoorweginfrastructuur geïnspecteerd moet worden. DEKRA Rail is de eerste én momenteel de enige organisatie in Europa die een opleiding heeft ingericht voor deze norm, de EN 16729. Tijdens de opleiding leren de deelnemers hoe ze handmatig met behulp van NDO technieken (Niet-Destructief Onderzoek) defecten in spoorstaven en wissels kunnen vinden en de diepte daarvan kunnen bepalen. DEKRA Rail heeft diepgaande kennis van het gedrag van componenten en systemen en veel ervaring met NDO.

Niet-destructief onderzoek (NDO)

NDO is een verzamelnaam voor de onderzoekstechnieken – zoals ultrasoon onderzoek, wervelstroomonderzoek en magnetisch onderzoek – waarmee je objecten kunt inspecteren zonder ze te beschadigen. NDO wordt toegepast voor het opsporen van minieme scheuren of materiaaldegradatie, zoals diktevermindering door corrosie. Overal in de industrie wordt NDO gebruikt, bij vliegtuigen, drukvaten, chemische installaties, energiecentrales, boorplatforms en ook bij spoormaterieel en railinfra. In de specifieke norm EN 16729, die twee jaar geleden is opgesteld, is vastgelegd wat NDO-inspecteurs precies moeten kunnen en wat er in de opleiding aan bod moet komen.

Opleiding Ultrasoon Inspecteur Railinfra

De opleiding die DEKRA Rail heeft ingericht bereidt de deelnemers voor op het examen Ultrasoon Level 1 met als toevoeging Ultrasoon-onderzoek Railinfra conform EN 16729. Het praktisch inspecteren van de componenten tijdens de training vindt plaats aan componenten met werkelijke defecten in een afgesloten praktijkruimte. Theo de Keijzer, NDO Consultant Level 3 consultant bij DEKRA Rail en tevens de trainer, zegt hierover: “De opleiding hebben we samen met ProRail en Railcenter ingericht. We zijn op zoek gegaan naar proefstukken met echte defecten. Sommige defecten zijn speciaal voor de training gemaakt, op posities waarvan we weten dat ze ook in de praktijk optreden. Speciaal voor deze training is een praktijk-lab opgetuigd, bestaand uit drie aan elkaar geschakelde containers met instructie- en examenstukken.” Voor deelnemers die al een certificaat in de techniek hebben duurt de opleiding 40 uur. De uitgebreidere opleiding, waar het algemene deel van ultrasoon bij inbegrepen zit, duurt 80 uur.

Certificaat conform EN 16729

De examenstukken zijn tevens door DEKRA Rail zelf ontwikkeld. Tijdens het examen krijgen de deelnemers een theoretische toets. Het eerste deel hiervan is een algemeen theoretische deel. Het tweede deel gaat specifiek over de ultrasoon methode en de te inspecteren railinfra-componenten. Het praktische deel van het examen bestaat uit het inspecteren van twee componenten en de rapportage daarover. Als het examen voldoende wordt gemaakt, krijgen de deelnemers een certificaat voor Ultrasoon-onderzoek Railinfra conform EN 16729.

Na Nederland wellicht ook Zweden en Duitsland

Tot nu toe heeft DEKRA Rail zo’n 40 mensen opgeleid in een tijdsbestek van drie jaar. Voor de komende periode staat er in ieder geval een groep van 12 deelnemers op de planning. De opleiding is ook interessant voor lassers die bij een aannemer werken, omdat zij daarna in staat zijn hun eigen werk te controleren en eventuele fouten herstellen. DEKRA Rail wil deze opleiding ook buiten Nederland gaan verzorgen. Theo: “We hebben al vragen voor de opleiding in Zweden, maar het is goed denkbaar dat we de training ook gaan aanbieden in Duitsland.”