TEBODIN EN ARBO SUPPORT

Tebodin en DEKRA: een ideale tandem in Geleen

Als je midden op een ‘draaiend’ industrieterrein een nieuwe fabriek gaat bouwen, hoe ga je dan om met alle veiligheidsproblemen die daarbij horen? Die vraag leggen we voor aan Vincent Grijfrath, projectleider van DEKRA (voorheen Arbo Support) en Guido Vleugels, construction manager van Tebodin. Samen bewonen ze tijdelijk een kantoorcontainer op het indrukwekkende Chemelotterrein in Geleen.

Vincent en Guido kennen elkaar al een paar jaar en weten duidelijk wat ze aan elkaar hebben: “Tebodin is een belangrijke opdrachtgever”, zegt Vincent, “en samen hebben we vorig jaar nog een groot project bij Huntsman in Rotterdam zeer succesvol afgesloten.” “Hier, in Geleen, is Tebodin door DSM Fibre Intermediates uitgenodigd om de bouw van een nieuwe sulfaatfabriek te realiseren. En als je op een dergelijke bouwplaats in de piekuren met zo’n 300 man aan het werk bent, is de expertise van DEKRA onontbeerlijk”, vult Guido aan.
Tebodin is een internationaal advies- en ingenieursbureau met wereldwijd meer dan 4000 medewerkers die vanuit zo’n 50 kantoren opereren. In Nederland heeft Tebodin verspreid door het land 9 kantoren. Met consultancy en engineering, aangevuld met project- en constructiemanagement, bedient Tebodin zowel grote als kleine opdrachtgevers. De samenwerking met DEKRA wat betreft de invulling van veiligheidsaspecten bestaat inmiddels al heel wat jaren en wordt steeds intensiever.
Bouwen in een industriële omgeving, te midden van operationele installaties met allemaal eigen productietechnische risico’s, vereist extra scherpte van alle betrokken partijen. Daarom verleggen Tebodin en DEKRA al in een vroeg stadium hun aandacht voor veiligheid naar voren, door potentiele subcontractors vooraf op hun eigen locatie te auditen. Zo worden onaangename verrassingen voorkomen of kan er eventueel tijdig worden bijgestuurd.
Wat dit werk ook bijzonder maakt, zijn de uitgebreide regelgeving en de procedures. Daarom wordt er gezamenlijk gezorgd voor een ‘vertaalslag’. Zo worden de regelgeving en procedures ook voor medewerkers die niet gewend zijn in dit soort omgevingen te werken, begrijpelijker en dus gemakkelijker naleefbaar.
Naarmate de werkzaamheden vorderen en er in de constructiefase meer partijen betrokken raken, zijn er ook meer veiligheidskundigen nodig. Samen met de veiligheidskundigen van subcontractors ontstaat er straks één team, dat waakt over de veiligheid van de mensen en waar zo nodig kan ingrijpen.
Volgens de planning zal de nieuwe sulfaatfabriek de oude fabriek halverwege 2014 vervangen. “En dan zit er weer een gezamenlijke klus op”, besluit Vincent.
Waarna er voor het tweetal ongetwijfeld al weer een nieuw project klaarstaat…