ISO 9001 norm
Wat houdt de ISO 9001 norm precies in?
Als organisatie wilt u de kwaliteit van uw producten of diensten natuurlijk waarborgen. Hiervoor is de ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement ontwikkeld. Wij leggen u graag uit wat deze norm precies inhoudt, wat de voordelen ervan zijn en hoe u ISO 9001-certificering kunt behalen met DEKRA.
Wat is ISO 9001?
ISO 9001
is een internationale norm voor het kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) van een organisatie. Veel organisaties gebruiken de norm als hulpmiddel bij het ontwikkelen, implementeren en verbeteren van het KMS. De Internationale Organisatie voor Standaardisatie (
ISO
) beheert de ISO 9001 norm en deze wordt periodiek herzien zodat nieuwe inzichten kunnen worden geïmplementeerd. De huidige versie van de norm,
ISO 9001:2015
, wordt in 2026 herzien.
Met een externe of interne audit kunt u beoordelen of uw organisatie een goed functionerend kwaliteitsmanagementsysteem heeft. Een certificeringsinstantie zoals DEKRA controleert of u voldoet aan de ISO 9001-norm. ISO 9001-certificering is niet alleen een kwaliteitsinstrument, maar biedt ook strategische voordelen, zoals inzicht in het kwaliteitsmanagementniveau van uw organisatie.
ISO 9001-certificatie met DEKRA
Met een ISO 9001-certificering laat u zien dat uw organisatie voldoet aan de internationale standaard voor kwaliteitsmanagement. DEKRA ondersteunt u graag bij het voldoen aan de ISO 9001-richtlijnen, zodat u de benodigde certificering behaalt. Aan de hand van een grondige audit bepalen onze ervaren auditors of het KMS van uw organisatie voldoet aan de normen van ISO 9001.
ISO 9001 norm: Onze werkwijze
Tijdens het hele auditproces staan onze deskundige experts voor u klaar om u te ondersteunen. DEKRA voert audits altijd uit volgens het principe van
People Based Auditing
. Dit betekent dat we ons richten op de mensen die betrokken zijn bij de processen, systemen en werkwijzen. We vinden het belangrijk om aandacht te besteden aan de mensen binnen uw organisatie, omdat zij een cruciale rol spelen in het behalen van de kwaliteitsdoelstellingen. Wilt u een audit voor ISO 9001-certificering aanvragen of meer weten over het certificeringsproces? Lees hier meer:
Ontvang de belangrijkste informatie over ISO 9001 in één overzichtelijke PDF, inclusief stappenplan en checklist.
Toolkit bekijken
5 Resultaten
10 sep 2025
Audit / Kwaliteit
De eerste grote update sinds 2015 komt eraan. Ontdek wat de belangrijkste wijzigingen zijn in ISO 9001:2026.
Bekijk artikel
04 jul 2025
Audit / Certification
Ontdek hoe ISO-normen uw bedrijf kunnen helpen bij voortdurende verbetering en succes op lange termijn.
Bekijk artikel
26 mei 2023
Audit
Een externe audit staat ook wel bekend als Third Party audit en wordt altijd uitgevoerd door een auditor van een certificatie-instelling, zoals DEKRA.
Bekijk artikel
28 feb 2023
Audit
In deze blog vindt u meer informatie over certificeren tegen de MVO Prestatieladder, de 5 niveaus hiervan, de rol van People, Planet & Profit en de 33 indicatoren.
Bekijk artikel
24 nov 2022
Audit
Wilt u uw organisatie laten certificeren tegen een HKZ- of ISO-norm? Dan zijn interne audits nodig. Zonder interne audits voldoet u niet aan deze normen.
Bekijk artikel