Hoe ergonomisch verantwoord is de thuiswerkplek van uw medewerkers?

DEKRA helpt uw medewerkers ergonomisch verantwoord thuis te werken

19 mei 2022

Als gevolg van de coronapandemie werkten veel mensen thuis. Maar ook nu we weer naar kantoor mogen, biedt het grootste deel van de werkgevers de mogelijkheid om thuis te werken. Dit levert nieuwe vraagstukken op voor bedrijven. Hoe ergonomisch verantwoord is de thuiswerkplek van uw medewerkers bijvoorbeeld? Het Ergonomic Assessment van DEKRA Industrial Safety geeft u als werkgever een hulpmiddel om hier snel en makkelijk een antwoord op te geven.

De laptop op de keukentafel, zittend in een eetkamerstoel of werken aan een bureau op een stoel die niet op elkaar zijn afgesteld. Thuiswerken leidt bij steeds meer mensen tot pijn in nek, schouders, rug en polsen. Soms met (langdurige) uitval als gevolg. Dat wilt u als werkgever natuurlijk voorkomen. Onderzoek of de thuiswerkplek van uw medewerker ergonomisch veantwoord is opgebouwd, kost echter veel tijd en capaciteit. DEKRA Industrial Safety neemt deze werkplekonderzoeken graag voor u uit handen.

Vragenlijst

Het Ergonomic Assessment van DEKRA Industrial Safety is een werkplekonderzoek dat u overal ter wereld kunt laten uitvoeren. Uw medewerkers versturen de benodigde basis informatie naar de ervaren consultants van DEKRA. Zij beantwoorden vragen, zoals: ‘Hoeveel uur per dag besteedt u aan online meetings?’, ‘Heeft u klachten rondom de nek en schouders?’, en ‘Welke ergonomische klachten heeft u eerder gehad?’ De vragenlijst kan ook altijd aangepast of samengesteld worden door u als werkgever.

De werkplekbeoordeling

Voor een goede werkplekbeoordeling worden medewerkers gevraagd om – naast het invullen van de vragenlijst – ook twee foto’s te maken van de thuiswerksituatie. Eén foto van het bovenaanzicht en één van het zijaanzicht van zichzelf, zittend op hun werkplek. Deze foto’s zijn van esentieel belang om de thuissituatie van de werkplek van uw medewerkers in kaart te brengen.

De aanbeveling

Via een online meeting met de medewerker wordt de thuiswerksituatie beoordeeld. Aan de hand van de foto’s geven we aanbevelingen over de indeling van het bureau, de hoogte van het scherm, de afstand tussen de medewerker en het scherm én hoe de medewerker het beste kan zitten in zijn of haar stoel.

Rapport

Met één druk op de knop ontvangt u via het DEKRA Safety Platform het adviesrapport. Dit rapport geeft inzicht in de risicofactoren van de thuiswerkplek en advies over hoe de werkplek zo aan te passen dat medewerkers ergonomisch verantwoord kunnen werken. Daarbij wordt gefocust op drie aandachtsgebieden: de stoel, het bureau en de groep monitor, toetsenbord, muis en webcam. Met de adviezen van DEKRA Industrial Safety kunt u er zelf voor zorgen dat uw medewerkers ook thuis ergonomisch verantwoord kunnen werken.
Meer weten over het DEKRA Ergonomic Assessment? Neem dan contact met ons op via office​.industrialsafety​.nl@​dekra​.com of bel naar +31(0)10 216 11 44.