Uw browser is verouderd.

Internet Explorer wordt niet langer ondersteund. Gebruik een andere browser om de website in betere kwaliteit te bekijken.

ISO 20000-1

ISO 20000-1 certification for your IT service management

Informatietechnologie en de bijbehorende servicemanagementprocessen spelen voor de meeste bedrijven een onmisbare rol.

IT Service Management (ITSM) zorgt voor de best mogelijke IT-diensten en voldoet aan de behoeften van uw klanten. ISO 20000-1 certificering documenteert de kwaliteit van uw ITSM.

De voordelen van de ISO 20000-1 certificering

  • Verbeterd beheer van IT-diensten

  • Betrouwbare IT-diensten met minder downtime en minimale kans op fouten

  • Langetermijnvoordelen door lagere kosten en tijdsbesparing

  • Meer vertrouwen van klanten in uw bedrijf, waardoor u concurrerender wordt

ISO 20000-1 Certificering

Over ISO 20000-1 certificering

Wij bieden u diensten aan voor de certificering van uw ITSM volgens de internationaal erkende ISO 20000-1 norm die IT-kwaliteit meet. Naast het identificeren van ITSM-doelstellingen worden ook sleutelsegmenten zoals klanttevredenheid en de beschikbaarheid van IT-diensten evenals IT-beveiligingsmaatregelen of -capaciteiten bepaald. ISO 20000-1 schrijft voor dat de sleutelsegmenten consequent worden bewaakt en dat de bijbehorende ITSM-processen voortdurend worden verbeterd.

Bij de implementatie van IT-servicemanagement moet rekening worden gehouden met de volgende vijf ITIL-processen:

  • Dienstenstrategie
    Er wordt een strategie bepaald om IT-diensten te leveren volgens de eisen van uw klanten.
  • Ontwerp van diensten
    Bevordert de ontwikkeling van nieuwe en de optimalisering van bestaande IT-diensten.
  • Overdracht van dienst
    IT-diensten worden dienovereenkomstig voorbereid, opgezet en uitgevoerd.
  • Werking van de dienst
    Dit proces waarborgt een doeltreffende verlening van IT-diensten en vindt oplossingen voor problemen die zich kunnen voordoen.
  • Voortdurende verbetering van de dienstverlening
    Door voortdurende controle kunnen optimaliseringsmaatregelen worden afgeleid en uitgevoerd om de efficiëntie en beschikbaarheid van IT-diensten te verbeteren.

De volgende stappen leiden u naar uw ISO 20000-1 certificering:

  1. Definitie van een ITSM-beleid en een IT-servicecatalogus
    Ter voorbereiding van de certificering: definitie van ITSM-doelstellingen, selectie van IT-diensten en uitvoering van corrigerende maatregelen
  2. Interne audit en beheerscontrole
    Coördinatie van de vereiste middelen en verzameling van suggesties voor verbetering van ITSM en IT-diensten
  3. Inleidend gesprek
    Onderzoek van de algemene operationele auditcapaciteit
  4. Audit niveau 1
    Grof onderzoek naar controleerbaarheid, beoordeling van documenten, planning van de hoofdcontrole
  5. Audit van niveau 2
    Gedetailleerde inspectie van ITSM-structuur, -processen en -documentatie, meting en evaluatie van procesprestaties
  6. Post-audit (indien nodig)
    Onderzoek van de bij de hoofdcontrole geconstateerde tekortkomingen
  7. Controle en hercertificeringsaudit
    Verlenging van de certificering na 1-3 jaar

ITIL-proces in IT-servicemanagement

Profiteer van onze expertise

  • Onze experts bieden u uitgebreide diensten die nodig zijn voor ISO 20000-1 certificering uit één hand met snelle, zeer professionele ondersteuning door ons team van competente en ervaren auditors.
  • Wij zijn er om u en uw klanten te helpen in een wereld van toenemende eisen en toenemende transparantie.
  • Wij bieden u de mogelijkheid om aanvullend gecertificeerd te worden volgens andere normen voor managementsystemen, zoals ISO 27001, ISO 9001 of ISO 45001.
  • U kunt ook profiteren van de voordelen van gecombineerde certificering.

DEKRA: full service in certificering

DEKRA is door het itSMF en de Nederlandse Raad voor Accreditatie erkend als bevoegde instelling voor het leveren van een ISO 20000-1 certificatie. Naast certificering bieden we een uitgebreide serie aanvullende diensten, waaronder pre-certificering (waarbij we uw huidige managementsysteem vergelijken met de vereisten volgens de norm). Wilt u ook een certificering volgens ISO 9001 en/of ISO 27001, dan kunnen die audits eventueel gecombineerd worden.

Heeft u een vraag? Onze experts komen graag met u in contact

Henry Dwars
separator

Henry Dwars

DEKRA Audit

Meander 1051

6825 MJ Arnhem

Pagina delen