ISO 20000-1 certificering
ISO 20000-1 certificering voor uw IT service management
Informatietechnologie en de bijbehorende servicemanagementprocessen spelen voor de meeste bedrijven een onmisbare rol.
IT Service Management (ITSM) zorgt voor de best mogelijke IT-diensten en voldoet aan de behoeften van uw klanten. ISO 20000-1 certificering documenteert de kwaliteit van uw ITSM.
De voordelen van de ISO 20000-1 certificering
Verbeterd beheer van IT-diensten.
Betrouwbare IT-diensten met minder downtime en minimale kans op fouten.
Langetermijnvoordelen door lagere kosten en tijdsbesparing.
Meer vertrouwen van klanten in uw bedrijf, waardoor u concurrerender wordt.
Over ISO 20000-1 certificering

Wij bieden u diensten aan voor de certificering van uw ITSM volgens de internationaal erkende ISO 20000-1 norm die IT-kwaliteit meet. Naast het identificeren van ITSM-doelstellingen worden ook sleutelsegmenten zoals klanttevredenheid en de beschikbaarheid van IT-diensten evenals IT-beveiligingsmaatregelen of -capaciteiten bepaald. ISO 20000-1 schrijft voor dat de sleutelsegmenten consequent worden bewaakt en dat de bijbehorende ITSM-processen voortdurend worden verbeterd.
Bij de implementatie van IT-servicemanagement moet rekening worden gehouden met de volgende vijf ITIL-processen:
- Dienstenstrategie
- Er wordt een strategie bepaald om IT-diensten te leveren volgens de eisen van uw klanten.
- Ontwerp van diensten
- Bevordert de ontwikkeling van nieuwe en de optimalisering van bestaande IT-diensten.
- Overdracht van dienst
- IT-diensten worden dienovereenkomstig voorbereid, opgezet en uitgevoerd.
- Werking van de dienst
- Dit proces waarborgt een doeltreffende verlening van IT-diensten en vindt oplossingen voor problemen die zich kunnen voordoen.
- Voortdurende verbetering van de dienstverlening
- Door voortdurende controle kunnen optimaliseringsmaatregelen worden afgeleid en uitgevoerd om de efficiëntie en beschikbaarheid van IT-diensten te verbeteren.
De volgende stappen leiden u naar uw ISO 20000-1 certificering:
1. Definitie van een ITSM-beleid en een IT-servicecatalogus
Ter voorbereiding van de certificering: definitie van ITSM-doelstellingen, selectie van IT-diensten en uitvoering van corrigerende maatregelen.
2. Interne audit en beheerscontrole
Coördinatie van de vereiste middelen en verzameling van suggesties voor verbetering van ITSM en IT-diensten.
3. Inleidend gesprek
Onderzoek van de algemene operationele auditcapaciteit.
4. Audit niveau 1
Grof onderzoek naar controleerbaarheid, beoordeling van documenten, planning van de hoofdcontrole.
5. Audit van niveau 2
Gedetailleerde inspectie van ITSM-structuur, -processen en -documentatie, meting en evaluatie van procesprestaties.
6. Post-audit (indien nodig)
Onderzoek van de bij de hoofdcontrole geconstateerde tekortkomingen.
7. Controle en hercertificeringsaudit
Verlenging van de certificering na 1-3 jaar.

Profiteer van onze expertise
- Onze experts bieden u uitgebreide diensten die nodig zijn voor ISO 20000-1 certificering uit één hand met snelle, zeer professionele ondersteuning door ons team van competente en ervaren auditors.
- Wij zijn er om u en uw klanten te helpen in een wereld van toenemende eisen en toenemende transparantie.
- Wij bieden u de mogelijkheid om aanvullend gecertificeerd te worden volgens andere normen voor managementsystemen, zoals ISO 27001, ISO 9001 of ISO 45001.
- U kunt ook profiteren van de voordelen van gecombineerde certificering.
DEKRA: full service in certificering
DEKRA is door het itSMF en de Nederlandse Raad voor Accreditatie erkend als bevoegde instelling voor het leveren van een ISO 20000-1 certificatie. Naast certificering bieden we een uitgebreide serie aanvullende diensten, waaronder pre-certificering (waarbij we uw huidige managementsysteem vergelijken met de vereisten volgens de norm). Wilt u ook een certificering volgens ISO 9001 en/of ISO 27001, dan kunnen die audits eventueel gecombineerd worden.
Heeft u een vraag? Onze experts komen graag met u in contact